Rapport från bildningsnämnden februari

Onsdag 6 mars 2024

Bildningsnämnden februari

På nämndsmötet var det tunt med beslutsärenden men mer information.

Arbetet med nya skollokaler fortgår. Information lämnades om att ett förslag nu är framtaget där vi kommer att ha ett högstadium med placering på Frostaskolan. Detta innebär i så fall att högstadiet på Georgs Hill läggs ner. Inget beslut är taget ännu då ekonomin och arbetsmiljö både för personal och elever inte redogjorts för.

Ett beslut om revidering av ledningssystem för elevhälsans medicinska och psykologiska insats 2024 togs och det var bra underlag. Det som blev tydligt var att det på elevhälsan lagts ett besparingskrav på 1 mkr.

Konsekvenserna om de kravet skulle genomföras är att vi sannolikt har svårt att leva upp till det arbete som förväntas göras för elevernas och personalens bästa. Vi har samma problem som övriga Sverige med barnens psykiska ohälsa. Det är därför orimligt att verksamheten tar beslut om besparingar utan att en risk och konsekvensanalys genomförs för än efter att beslut är tagna kring elevhälsan.

Liberalerna kommer här att initiera ett ärende om arbetsordningen när det gäller besparingskravens genomförande.

Liberalerna har tidigare initierat ett ärende om att Bildningsnämnden ska ta ett beslut om krav på en fullvärdig familjecentral. Ärendet var uppe på dagordningen men togs bort efter förslag av ordförande med stöd av majoriteten.

Det är en anmärkningsvärd passivitet från nämndens sida. Det är känt att en familjecentral är ett utmärkt hjälpmedel för att hjälpa både barn och föräldrar att minska risken för utanförskap.

Vi behöver en ny budget med bättre omfördelning av de ekonomiska förutsättningar som faktiskt finns. Vi måste värna om våra barn och äldre det är ändå kommunen kärnverksamhet.