Liberalernas rapport från Bildningsnämnden för november.

Onsdag 6 december 2023

Liberalernas rapport från Bildningsnämnden för november.

Ett nämndsmöte med mycket information om hur det jobbas med att spara in de 23 mkr för 2023. Liberalerna anser och inser att det är omöjligt och har varit så under hela året om vi inte skall strunta i kvalitet för våra barn. Trygghet och trivsel är grundkrav för att klara kunskapskraven.

Den styrande majoriteten stoppar huvudet i sanden och hävdar att det skall sparas samtidigt som alla förstår att det är omöjligt att hantera situationen som den nu ser ut genom inskränkningar i verksamheten. En viktig faktor är att ha en genomarbetad budget. Ett krav som vi hela tiden ställer. Finns en genom arbetad budget så kan man också ställa krav på måluppfyllelse.

Det kommer med all sannolikhet vara ett kärvt år 2024 och Bildningsnämnden får utöver kraven för 2023 även att få krav att spara för att klara den kostnadsökning som vi ser framför oss. Med en inflation på 4,5% så måste det sparas ytterligare 20 mkr. Att antalet barn minskar har vi då beaktat.

Det finns andra möjligheter att spara, detta redovisade vi innan budget togs både för 2023 och nu 2024.

Någon familjecentral och öppen förskola är långt borta, det är sorgligt men så  är läget. Egentligen borde det vara möjligt att genomföra om majoriteten hade haft förmågan att se det som en investering.

Det viktigaste beslutet som togs var inköp av en ny skolbuss, behovet var stort så det är vi nöjda och  glada för att det blir av.