Har vi en fungerande demokrati i Hörby?

Tisdag 6 juni 2023

Har vi en fungerande demokrati i Hörby? Det är en berättigad fråga som alla invånare i Hörby kommun borde ställa sig.

Liberalerna anser att det finns stora brister i beslutsordning och granskning av verksamheten, därav frågan.

Kommunfullmäktige har vingklippt sig själva genom att ta beslut som innebär att fullmäktige blir passerade i beslut som skulle tagits i fullmäktige men stannar i kommunstyrelsen. Utan ett bra beslutsunderlag som får de konsekvensen att vi får diskussioner som inte gynnar Hörby kommun. Frågor som är av stort ekonomiskt värde, av principiell beskaffenhet, av särskilt intresse eller av annan större vikt beslutas av annan än fullmäktige.

Revisionen har som uppgift att för fullmäktige granska att politiken och verksamheten jobbar mot satta mål är numera vingklippt. Antalet lekmannarevisorer har minskats i antal samt har de valts in där huvudparten finns att hitta bland de två styrande partierna.  Vidare så blir revisorerna ifrågasatta av fullmäktige. Detta är förödande för en demokrati.

Vi måste vara måna om att ha en fungerande demokrati även i Hörby kommun. Tyvärr har vi ett auktoritärt styre som utvecklats av den nu styrande majoriteten.

Detta måste vi arbeta med att få en ändring på.