Rapport från bildningsnämnden september

Söndag 6 oktober 2024

Delårsrapporten visar på fortsatt underskott för Bildningsnämnden. Den ekonomiska ram som nämnden fått tilldelad för 2024 innehåller t ex ingen kompensation för att de anpassningar som man säger behöver göras inte har blivit gjorda under det snart gångna året, därav ett ekonomiskt underskott för personal som det inte avsatts några pengar till

I den nya ram som planeras inför 2025 tas heller inga hänsyn till kostnadsökningar då priser stiger, upphandlingar som förväntas bli dyrare och liknande.

Den skolenkät som Skolverket skickat ut till årskurs 5 och 8, samt till vårdnadshavare och lärare för dessa, visar ett överlag gott resultat. Vi står oss gott mot genomsnitt i riket och hör till de 25% bästai Dock hittar man alltid något litet område att utveckla, bland annat studieron i årskurs 8.

Gymnasiebehörigheten för ungdomar i vår kommun har sjunkit något de sista två åren, men de som inte är behöriga är till största delen i aktiviteter för att nå behörighet för att kunna komma vidare.

Bifogat dagens möte finns handlingar där man kartlagt stödinsatser och stödbehov i våra utbildningar 2024. En ansenlig del av våra barn behöver stöd, och har rätt till Detta är något vi anser att viborde ta mer hänsyn till i de beslut om neddragningar som tas.

Liberalerna initierade ett ärende till dagens nämndsmöte och begärde återigen svar på frågan somtidigare inte besvarats om vilka handlingar som finns kring hur man landat i att man i förskolan skaöka barn per årsarbetare så kraftigt framöver till 6,1. Rikssnittet ligger för närvarande på 5,1.Det finns inga dokument där man beskriver vad man grundar beslutet i. Man hänvisar till nyckeltal som räknats fram, men inte på vilka grunder. Ingenstans kan man läsa om vilka konsekvenser som kan förväntas för barn och personal och hur denna stora förändring ska ske.

Argumentet att man ska återgå till den siffra man hade innan Sagolandets nedläggning är felaktig, då statistik i Kolada berättar att vi inte alls tidigare legat så högt som på 6,1. Argumenten att vi har högre lärarbehörighet än andra jämförbara kommuner och planeringstid vilket är dyrt för oss, förbluffar oss! Detta är garanter för den god kvalité som man från förvaltningens sida lovar medborgarna inte ska påverkas av besparingarna som planeras. Vi Liberaler ställer oss mycket frågande till hur man kanutlova detta på förhand, i besparingstider…

Bättre svar på vår fråga utlovades till nästa månads möte.